Pages

Knowing me!!

My photo
she's BLUR..she's SLEEPY..she's ERRATIC..she's SARCASTIC..she loved NICE FINGERS..she loved to be BOOK WORM..she loved SEPET EYES..she addicted to MIRROR..she addicted to NON-MALAY MOVIE.. she addicted to TAGALOG..she ANTI TAUGE TEGAR :) yeah she is what she is..if YOU dont like..what she can say;"like i care?"..

Saturday, October 23, 2010

masalah negara saya..

jeng jeng jeng..
bukan masalah pasal negara Malaysia.tp masalah 'negara' bg saya.
apakah masalah ituuuuuuuu??
hufuhhhh.ia sgt membebankan!!
*sengih-sengih* saya ada masalah utk 'membahasakan' diri sendiri.
tak faham masalah negara saya kan??tak pe.tak perlu faham.hahaha

ia menjadi masalah bg saya;

  • bila bercakap dgn bdk2/knk2 riang saya sgt kekok utk membahasakan diri as KAKAK. me prefer bahasakan nama sendiri saja. *budget muda*
  • bila bercakap dgn junior/bdk sama umur/kurg sedikit umur dari adik saya, saya tak tau nk bahasakan diri apa..will be end up bahasakan diri KITA and i'll call them AWAK *skema tak aku??*
  • bila bercakap dgn org lagi tua sedikit/senior saya juga tak tau nk bahasakan diri sendiri..
  • bila bercakap dgn rakan sebaya perempuan saya ada masalah yg serupa juga. kena tunggu/dgr diaorg berckp dulu then after that baru decide nk bahasakan diri apa.
  • bila bercakap dgn rakan sebaya lelaki saya akan senang hati cakap AKU KAU tp bila mamat2 ni bahasakan diri diaorg dgn nama sendiri aku JADI TAK TAU nk berbual mcm mana!

i do have a communication problemooooooooooooooo!what to do??
solutions;
  • saya-awak; hanya guna bila bercakap dgn cikrose.haha skema terasa!!
  • kita-awak;guna bila ckp ngan fatin,fiza...siapa lg ek. itu pun kena gelak dgn auntie wan.huhu
  • aku-kau:guna kat ramai orangggggggggggggggggggggg!haha paling senang kot tp kena pilih org jugak.bukan semua org sesuai sebb kadang2 sy rasa ia terlalu kasar especially bila bercakap dgn org yg sopan2 ni. *sigh*
  • I-U;pun pilih2 org juga.tp ini lg selamat di gunakan.hahahaha

tpppp saya takde masalah pun nk berckp dgn org yg sama umur dgn mak/ayah saya dan juga dgn lecturer saya...
susah juga nk communicate dgn org bila tak tau how to address ur self.
dan selalunya if i dont know how to address my self and that particular person also dont know will be end up bercakap-tanpa-membahasakan-diri-dan-juga-org-lain...
tau mcm mana?? time nak kena sebut nama org tu saya main pakai tunjuk-tunjuk saja and sama laaa bila nk bahasakan diri sendiri!hahahah

i need to improve my communication skills. susah bila kerja nnt.haiihhhhhh.

No comments: